Η επιρροή της αρχιτεκτονικής των ιατρείων στην ψυχολογία του ασθενούς

Έχετε κλείσει ραντεβού με γιατρό για προληπτικό έλεγχο ή λόγω συμπτωμάτων που απαιτούν την ιατρική διάγνωση. Είτε πρόκειται για γιατρό που γνωρίζετε ή για νέα επίσκεψη, νιώθετε αντικρουόμενα συναισθήματα να σας πλημμυρίζουν. Η ψυχολογία σας επηρεάζεται από το επικείμενο ραντεβού για πολλούς λόγους.

Πόσο ρόλο παίζει όμως και η αίθουσα αναμονής, αλλά και οι χώροι εξέτασης στην καλυτέρευση ή χειροτέρευση της ψυχολογίας σας;

Έχετε σκεφτεί ότι ένα καλαίσθητα σχεδιασμένο ιατρείο, με σωστούς χρωματισμούς και διακόσμηση επηρεάζουν τα συναισθήματά σας κατά την επίσκεψη;

Στο συγκεκριμένο άρθρο αναφερόμαστε διεξοδικά στη σχέση της αρχιτεκτονικής των ιατρείων στην ψυχολογία του ασθενούς. Επιπλέον, περιγράφουμε λύσεις που μπορούν να εφαρμόσουν οι γιατροί, ώστε να βοηθήσουν συνολικά τον εκάστοτε ασθενή τους.

Παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχολογία του ασθενούς

Σύμφωνα με πανεπιστημιακές έρευνες που έχουν γίνει, το Α και το Ω της ψυχολογίας του ασθενούς προκύπτει από τη σχέση με τον γιατρό. Η συμπεριφορά του γιατρού απέναντι σε οτιδήποτε αντιμετωπίζει ο ασθενής θέτει τις βάσεις για τη διαμόρφωση των πρώτων συναισθημάτων, που ξεκινάνε από άγχος και κορυφώνονται με την αίσθηση ασφάλειας ή απογοήτευσης.

Ειδικά όταν πρόκειται για γιατρό που δε γνωρίζει εκ των προτέρων ο ασθενής τα συναισθήματα εντείνονται. Σε αυτή την περίπτωση, η πρώτη φάση διαμορφώνεται με τα εξής:

  1. Είναι πρόταση από έμπιστο άτομο ο συγκεκριμένος γιατρός;
  2. Τι κατάρτιση έχει ο γιατρός και ποια είναι η εμπειρία του και τα ποσοστά επιτυχίας με παραπλήσιες περιπτώσεις;
  3. Επιρροή από ιατρικές ιστορίες από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τα social media.
  4. Πώς είναι το ιατρείο του;

Ναι και όμως, το ιατρείο μπορεί να επηρεάσει θετικά ή αρνητικά την ψυχολογία των ασθενών. Ειδικά σε περιπτώσεις που δε γνωρίζουν τον γιατρό. Ακόμη όμως και σε ήδη διαμορφωμένη σχέση εμπιστοσύνης, εξαιτίας εξωγενών παραγόντων, όπως η πρόσφατη πανδημία, μπορούν πάλι να δημιουργήσουν διακυμάνσεις στα αισθήματα που νιώθουν οι ασθενείς.

Τα κυρίαρχα συναισθήματα που βιώνουν οι ασθενείς είναι άγχος, φόβος, ανησυχία και αγωνία.

Ιατρικοί χώροι

«Το περιβάλλον από µόνο του διαδραµατίζει σηµαντικό ρόλο στην εν συναίσθηση και στην δηµιουργία συναισθηµάτων φιλικότητας και ζεστασιάς ακόµα και πριν ο ασθενής επικοινωνήσει µε τους ανθρώπους γύρω του».

-Allison et al (2002)

Οι ιατρικοί χώροι περιλαμβάνουν το άψυχο και πλαισιώνονται από το έμψυχο υλικό. Αναφορικά με τη σχεδίασή του, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι παρακάτω παράγοντες:

  • Interior Design (Εσωτερικός σχεδιασμός και αρχιτεκτονική)
  • Άνεση (Εργονομία)
  • Χρωματολογία που έχει επιλεχθεί (διακόσμηση)
  • Φωτισμός
  • Υγιεινή στους χώρους και καθαριότητα
  • Ιατρικός εξοπλισμός
  • Ευγένεια του προσωπικού
  • Ενημέρωση σχετικά με τις διαδικασίες και οργάνωση

Η πρώτη εντύπωση μετράει και στα ιατρεία. Αυτά που αντικρίζει ο ασθενής κατά τη διάρκεια α) της αναμονής της εξέτασης, και β) στους υπόλοιπους χώρους ενώ διενεργείται η εξέταση επηρεάζουν την ψυχολογία του. Επιπλέον, το προσωπικό του ιατρείου οφείλει να κάνει τον ασθενή να αισθανθεί άνετα και ευπρόσδεκτα έως ότου δει τον γιατρό.

Σκεφτείτε τις εξής περιπτώσεις και πόσο αρνητικά μπορεί να επηρεάσουν τον ασθενή σας:

Α. Ο χώρος αναμονής έχει σχεδιαστεί με λευκά χρώματα, έντονο ψυχρό λευκό φωτισμό και παντού δεσπόζουν εικόνες από ανατομία. Ένα στείρο περιβάλλον που δημιουργεί άμεσο γνωστικό συσχετισμό με νοσοκομείο για τον ασθενή πλήττει την ψυχολογία του.

Β. Η ανησυχία του ασθενούς για τη διαμόρφωση του ιατρείου του γιατρού για την προστασία από τον COVID19 και σε επίπεδο υγιεινής, αλλά και επαφής με άλλους ασθενείς δεν ηρεμεί, καθώς δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες χωροταξικές αλλαγές. Σε αυτή την περίπτωση ο χώρος βλάπτει και τη φήμη του γιατρού, καθώς δημιουργεί αμφιβολίες για την ευθυγράμμιση με τα νέα ιατρικά πρωτόκολλα.

Γ. Ενώ όλα είναι σωστά διαμορφωμένα, ο ασθενής επισκέπτεται την τουαλέτα ή τον χώρο όπου του ζητείται να αλλάξει (όπως συμβαίνει για παράδειγμα σε ένα γυναικολογικό ιατρείο) και ο χώρος είναι απαρχαιωμένος και καθόλου φροντισμένος. Η αντίληψη του ασθενούς το αποθηκεύει ως πληροφορία και εν συνεχεία το επαναφέρει αναλόγως των υπολοίπων παραγόντων σε μία επόμενη επίσκεψη. Οι αντιλήψεις των ανθρώπων δημιουργούνται σύμφωνα με την γνωστική ψυχολογία, με βάση τις ευρετικές, δηλαδή με τις πρότερες εμπειρίες και πληροφορίες που αποθηκεύουμε στη μνήμη μας.

Σχέση σχεδιασμού ιατρείων και ψυχολογίας ασθενών

Με βάση τα παραπάνω παραδείγματα, αντιλαμβανόμαστε τη συσχέτιση που έχει η αρχιτεκτονική των ιατρείων με την ψυχολογία του ασθενούς. Και είναι πολύ σπουδαία.

Η αμφισβήτηση της «βιομηχανοποιημένης» ιατρικής αρχιτεκτονικής κουλτούρας του 20ου

αιώνα και η συνειδητοποίηση πως ευέλικτοι και σωστά σχεδιασμένοι χώρου με βάση την δημιουργία ζεστού κλίματος για τον ασθενή λειτουργούν καλύτερα και αποτελεσματικότερα ως προς την ψυχολογία του, προκάλεσε τον επαναπροσδιορισμό του ιατρικού design και του σχεδιασμού ιατρικών κέντρων.

Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός και οι μελέτες έχουν τις ανάγκες του ασθενούς στο επίκεντρο, ακολουθώντας πλέον μία ουμανιστική προσέγγιση στη σύγχρονη αρχιτεκτονική ιατρικών μονάδων. Η εμπειρία κρίνεται απαραίτητη ώστε να καλύψει πλήρως τον δυναμικό σχεδιασμό, με εξειδικευμένες μελέτες για τις χωρικές παραμέτρους και την επίλυση λειτουργικών θεμάτων που αφορούν και την ενεργειακή απόδοση και την ψυχολογία του ασθενούς.

Επιπλέον, ένας σωστά σχεδιασμένος ιατρικός χώρος προβλέπει και τις άμεσες αλλαγές και τροποποιήσεις με βάση απρόβλεπτους παράγοντες υγείας. Το ζήσαμε όλοι προσφάτως με την πανδημία που επηρέασε το design των ιατρείων.

Δείτε τα έργα μας

Χώροι αναμονής και ψυχολογία ασθενών

Πόσες φορές ένας ασθενής απογοητεύεται από την εικόνα του χώρου αναμονής;

Πώς επιδρά στην ψυχολογία του;

Ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες στους οποίες πρέπει να δοθεί βαρύτητα κατά τον σχεδιασμό;

«Η αισθητική των χώρων αποτελεί σηµαντικό παράγοντα για τον άνθρωπο, είτε είναι υγιής ή άρρωστος, είτε νέος ή ηλικιωµένος αφού τον επηρεάζει σωµατικά και ψυχολογικά».

– Synnøve Caspari et al (2007)

Μέσα από τον σχεδιασμό του χώρου αναμονής ο ασθενής:

1. Αντιλαμβάνεται αρκετά για την ποιότητα παροχής υπηρεσιών υγείας.

2. Ανακούφιση από το άγχος και μείωση των αρνητικών συναισθημάτων που βιώνει λόγω της ανάγκης επίσκεψης σε γιατρό για την πορεία της υγείας του.

Σύμφωνα με την έρευνα του Badi (2005) αλλά και νεότερης έρευνας του Πανεπιστημίου Πατρών το 2017, ασθενείς ανέφεραν τη σημασία ύπαρξης στο χώρο αναμονής:

  • Κατάλληλου φωτισμού
  • Φυσικών αποστάσεων
  • Καθισμάτων
  • Φιλικών χρωμάτων
  • Κατάλληλης θερμοκρασίας
  • Φιλικής προς τα δυο φύλα διακόσμησης
  • Ύπαρξης φυτών και λουλουδιών στον χώρο

Είπαν για εμάς

Τι προσφέρει η Qubic

Πάντα πρωτοπόρος στον ευέλικτο σχεδιασμό και την καινοτόμο κατασκευή και ανακαίνιση ιατρικών χώρων όλων των ειδικοτήτων, η Qubic βάζει τον ασθενή στο επίκεντρο.

Με εξειδικευμένες μελέτες από μία έμπειρη ομάδα με μακροχρόνια γνώση στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και υλοποίηση ιατρικών μονάδων, σας προσφέρει πρωτοπόρες και ευέλικτες λύσεις για το ιατρείο σας.

Αναδιαμορφώνουμε το χώρο του ιατρείου σας με βάση τις ανάγκες και το όραμά σας, αλλά και τις τελευταίες τάσεις που φέρνουν το μέλλον του κλάδου σήμερα. Στόχος η βέλτιστη εξυπηρέτηση των ασθενών σας, η καλή τους ψυχολογία και η ανάδειξη της μοναδικότητάς της ιατρικής σας ταυτότητας.

Οι υπηρεσίες μας συμπεριλαμβάνουν:

  1. Αξιολόγηση έργου
  2. Βασική παραμετροποίηση στον σχεδιασμό και στην κατασκευή των χώρων υγείας
  3. Αρχιτεκτονική μελέτη
  4. Τεχνολογικός Σχεδιασμός
  5. Υλοποίηση & Υποστήριξη
  6. Συμβουλευτικές υπηρεσίες

Το τρίπτυχο με το οποίο πορευόμαστε: Ποιότητα – Αισθητική – Ευελιξία (Εργονομία)

Σεβόμαστε το χρόνο σας και παραδίδουμε άψογα αποτελέσματα με τη μικρότερη διακοπή του έργου σας. Για να το πετύχουμε αυτό, καταρτίζουμε εφικτά χρονοδιαγράμματα, τα οποία τηρούμε αυστηρά. Επιπλέον, συνεργαζόμαστε με κορυφαίους ειδικούς του χώρου για ευέλικτους, βιώσιμους και όμορφους ιατρικούς χώρους, που ξεπερνάνε τις προσδοκίες σας.

Έτσι, οι ασθενείς σας νιώθουν ασφάλεια, λιγότερο άγχος και φόβο και το προσωπικό σας εργάζεται με καλύτερο ηθικό.

Συμβουλευτείτε μας σήμερα για το ιατρείο σας

Κοινοποιείστε αυτό το άρθρο:

ss4S is a sales-led framework4S is a sales-led framework that empowers early stage B2B startups to turbo-boost revenue growth while finding product-market fit regardless of the stage or the complexity of their product. that empowers early stage B2B startups to turbo-boost revenue growth while finding product-market fit regardless of the stage or the complexity of their product.sss

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

ss4S is a sales-led framework4S is a sales-led framework that empowers early stage B2B startups to turbo-boost revenue growth while finding product-market fit regardless of the stage or the complexity of their product. that empowers early stage B2B startups to turbo-boost revenue growth while finding product-market fit regardless of the stage or the complexity of their product.sss

ss4S is a sales-led framework4S is a sales-led framework that empowers early stage B2B startups to turbo-boost revenue growth while finding product-market fit regardless of the stage or the complexity of their product. that empowers early stage B2B startups to turbo-boost revenue growth while finding product-market fit regardless of the stage or the complexity of their product.sss

© 2024 All rights reserved Qubic Creative Works

ss4S is a sales-led framework4S is a sales-led framework that empowers early stage B2B startups to turbo-boost revenue growth while finding product-market fit regardless of the stage or the complexity of their product. that empowers early stage B2B startups to turbo-boost revenue growth while finding product-market fit regardless of the stage or the complexity of their product.sss

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

© 2024 All rights reserved Qubic Creative Works